Starliner va reveni pe Pământ fără echipaj
Astronauții americani Barry Wilmore și Sunita Williams se vor întoarce pe Pământ cu capsula Dragon Crew-9 abia în luna februarie 2025
Administratorul NASA, Bill Nelson, a anunțat sâmbătă, 24 august, într- conferință de presă organizată de NASA, că astronauții Barry Wilmore și Sunita Williams se vor întoarce pe Pământ cu capsula Dragon (a misiunii Crew-9), în luna februarie 2025, iar capsula Starliner Calypso se va întoarce fără echipaj (probabil după data de 06 septembrie). Boeing precizează că Starliner îi poate aduce în siguranță pe astronauți pe Pământ, însă NASA consideră că riscul este prea mare și preferă ca Starliner să revină pe Pământ fără echipaj.
Cauze
Din cauza incertitudinilor legate de funcționarea propulsoarelor OMAC (Orbital Maneuvering and Attitude Control System) ale capsulei Starliner, gradul de risc asociat revenirii echipajului la bordul capsulei era peste nivelul acceptat de NASA (în cazul unei misiuni spațiale cu echipaj, riscul asumat de astronauți ca misiunea să se încheie cu pierderea echipajului este 1:270).
În cadrul testelor efectuate la sol, au fost reproduse unele probleme ale propulsoarelor, dar după inspecția acestora, NASA a descoperit unele defecțiuni a căror cauză nu a putut fi încă explicată de Aerojet Rockedyne, producătorul propulsoarelor. De asemenea, se pare că în această misiune propulsoarele OMAC s-au comportat mult mai neașteptat decât în misiunile Starliner precedente (fără echipaj la bord): câteva s-au încălzit peste nivelul dorit, unele prezintă un grad de uzură accentuat iar câteva au cedat complet.
Cele 24 propulsoarele OMAC sunt folosite atât pentru desprinderea în siguranță de Stația Spațială Internațională, după desprinderea fizică de stație, cât și pentru orientarea capsulei în jurul centrului de masă sau pentru manevra de deorbitare, critică pentru revenirea pe Pământ. Desprinderea de stația spațială se va face urmând o procedură diferită decât în cazul în care ar fi fost un echipaj la bord, dar Boeing a asigurat NASA că această procedură a fost testată și că software-ul este configurat pentru a o executa corect.
Pentru că timpul dintre manevra de deorbitare și desprinderea modulului de serviciu a capsulei Starliner, înainte de revenirea prin atmosferă, este unul foarte scurt, echipajul nu ar mai putea reconfigura capsula în cazul unor probleme. Din acest motiv și ținând cont de incertitudinile legate de comportarea corectă a propulsoarelor OMAC în ultima parte a zborului, având în vedere gradul de uzură ridicat și alte probleme identificate, NASA a decis că este prea riscant ca un echipaj să se afle la bordul Starliner când acesta revine pe Pământ.
Ce urmează
Capsula Dragon Freedom a misiunii Crew-9 va fi configurată pentru a lansa doar 2 astronauți, iar în celelalte 2 scaune libere va fi instalat balast. NASA încă nu a anunțat care vor fi cei doi astronauți ai Crew-9 care vor rămâne pe Pământ, dar a precizat că o va face în viitorul apropiat. De asemenea, în misiunea Crew-9 va fi lansat și un costum SpaceX, pe care unul din cei doi astronauți îl va purta la revenirea prin atmosferă (un astfel de costum se află deja la bordul ISS și a fost testat de ambii astronauți). Costumele trebuie purtate pentru ca în cazul unei depresurizări a capsulei, echipajul să fie protejat (pentru a evita soarta echipajului misiunii Soiuz-11), iar costumele Boeing pentru echipajele Starliner nu sunt similare cu cele realizate de SpaceX pentru echipajele Dragon (fiind vorba de vehicule diferite).
Între desprinderea Starliner de ISS (programată în jurul date de 06 septembrie) și andocarea capsulei Dragon Freedom ( a cărei lansare este programată pentru 24 septembrie), în cazul unei evacuări de urgență a ISS, Sunita Williams și Barry Wilmore vor reveni pe Pământ la bordul capsulei Crew-8 Endeavour, care poate să fie reconfigurată pentru a transporta pe Pământ 6 astronauți în loc de 4 (chiar dacă Endeavour nu are instalate decât 4 scaune). Capsula Starliner trebuie să elibereze portul de andocare al modulului american Harmony al ISS, pentru a face loc capsulei Dragon Freedom, motiv pentru care trebuie să părăsească ISS înainte de sosirea capsulei Dragon.
În ceea ce privește proviziile pentru echipaj, Stația Spațială Internațională este suficient de bine aprovizionată de capsulele Dragon Cargo, Cygnus și Progress pentru ca echipajul să nu recurgă la restricții din acest punct de vedere. Cei doi astronauți vor fi integrați în echipajul curent al Stației Spațiale Internaționale, până la finalul misiunii Crew-9.
Bill Nelson precizează că este 100% sigur că Starliner va lansa în viitor un nou echipaj spre Stația Spațială Internațională. Nu este deocamdată clar cum va decurge următoarea misiune Starliner, aceste detalii vor fi stabilite după ce capsula va ajunge pe Pământ.
Nici un reprezentant Boeing nu a fost prezent la conferința de presă; NASA a precizat că acest lucru s-a întâmplat pentru că decizia de a amâna întoarcerea echipajului a aparținut agenției, care s-a văzut obligată să explice această decizie.
Context
Barry Wilmore și Sunita Williams au ajuns la bordul Stației Spațiale Internaționale în 06 iunie 2024, într-un zbor test al capsulei Starliner Calypso, lansată de o rachetă Atlas V. NASA își dorește două companii care să ofere servicii de transport pentru astronauți spre și dinspre Stația Spațială Internațională, iar SpaceX, cu capsula Dragon, realizează astfel de zboruri din 2020.
Misiunea curentă, Boeing Crew Flight Test (Boe-CFT) vine după 2 misiuni test fără echipaj la bord: Boe-OFT (2019), în care capsula nu a reușit să se întâlnească și să andocheze la ISS, așa că Boeing derulat o nouă misiune, suplimentară, Boe-OFT2 (2022), tot fără echipaj, pentru a demonstra ca Starliner poate ajunge la ISS și poate reveni în siguranță pe Pământ, ceea ce a făcut. Însă nici Boe-OFT2 nu a fost ferită de probleme cu scurgerile de heliu sau cu propulsoarele OMAC.
Newsletterul Buletinul Cosmic apare de fiecare dată când avem Lună Plină (gratuit pentru toți abonații) sau Lună Nouă (disponibil doar pentru abonații care sprijină financiar acest proiect, prin platforma Substack); uneori există câte un număr special, când situația o cere (cum este cazul de față).